طراحی لوگو


» تمامی کالاها و خدمات این فروشگاه ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است .
تفسير موضوعي قرآن5040wada.ir محمد خاکی 1394/10/23 دسته بندی : رشته‌های علوم انسانی 0

مقدمه

وقتي متوجه باشيم قرآن كتاب هدايت بشريت است و جدايي از آن كتاب موجب هلاكت واقعي جامعه خواهد بود، و وقتي متوجه باشيم اين كتاب هدايت ما را به تدبّر در خودش دعوت نموده است، پس نمی توانيم با برخورد سطحي با اين كتاب مقدس هدايت لازمه را به‌دست آوريم. می‏فرمايد: «اَفَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرانَ اَمْ عَلي‏ قلوبٍ اَقْفالُها»[1] يعني اگر توان تدبر در قرآن نداريدبر قلب هاي شما قفل خورده و امكان بصير شدن را از دست داده‏ايد، و نيز می‏فرمايد: «كتابٌ اَنْزَلْناهُ اِلَيْكَ مُبارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آياتِهِ وَ لِيَتَذَكَّرَ اُولُو الْاَلْباب»[2] اي پيامبر! قرآن كتاب پربركتي است كه ما آن را به‌سوي تو نازل كرديم، تا در آياتش تدبّر شود و تا انديشمندان از آن متذكر كردند. در اين آيه خداوند قرآن را كتاب پربركتي معرفي می‏كند كه بايد در آيات آن تدبر كرد و اهل خرد از آن متذكر می‏شوند و هشدار باش‌هايي را دريافت می‏كنند. پس بايد تلاش كرد با تدبر و تأمل، مقصد قرآن را دريافت و تفسير قرآن جز همين فهم صحيح قرآن چيزي نيست، عمده آن است كه متوجه شويم ارتباط با قرآن در شرايط تفكر حاصل مي‌شود و اگر در جامعه‌اي خانه‌ی تفكر ويران شود، ديگر خداوند از طريق قرآن با ما سخن نخواهد گفت.

از طرفي پيامبرf می‏فرمايد: «فَاِذا الْتُبِسَتْ عَلَيْكُمْ الْفِتَنُ كَقِطْعِ اللَّيْلِ الْمُظْلَمِ فَعَلَيْكم بالْقُرانِ»‌[3] هرگاه فتنه‌ها همچون پاره‌هاي شب ظلماني بر شما هجوم آوردند، به قرآن پناه آوريد و از تدبر در آن، راه را از چاه تشخيص دهيد و اين كار ممكن نيست مگر اينكه بتوانيم از آيات قرآن تفسير صحيح داشته باشيم.

بهترين راه تفسير قرآن: اگر بپذيريم قرآن نور است «وَ اَنْزَلْنا اِليكمُ نوراً مُبيناً»[4] و تبيان كل شي‏ء است و هرچيز را روشن می‏كند. «وَ اَنْزَلْنا عَليكَ الكتابَ تِبْيانًا لِكُلِّ شَيْي‏ءٍ»[5] می‏پذيريم قرآن از غيرْ مستغني است و خودش خودش را روشن می‏كند و كافي است ما در آن تدبّر كنيم، چرا كه نمی شود كتابي كه براي هدايت مردم آمده، مبهم و غامض و غير قابل فهم باشد، زيرا براي مشاهده نورْ به نوري ديگر نياز نيست، البته بايد متوجه باشيم سنت پيامبرf و اهل البيت بنابه فرمايش خود قرآن جزء قرآن هستند و رجوع به روايات ائمه در واقع كمك است تا باز از خود قرآن، قرآن را بفهميم، چنانچه اميرالمؤمنينu در مورد قرآن می‏فرمايند: «يَنْطِقُ بَعْضُهُ بِبَعْضٍ وَ يَشْهَدُ بَعْضُهُ عَلي بَعْضٍ»[6] يعني قرآن برخي از آياتش به وسيله برخي ديگر سخن می‏گويند، و بعضي بر بعضي ديگر گواهي می‏دهند. و اساساً روش ائمه همان روش تفسير قرآن به قرآن بوده و در هيچ مورد از بيانات ايشان در زمينه تفسير آيات، از غير قرآن استعانت به عمل نيامده.

در تفسير موضوعي عملاً تفسير قرآن به قرآن را عميق‏تر خواهيم كرد و يك موضوع را در جاي، جاي قرآن جستجو می‏كنيم تا روشن شود قرآن در مورد اين موضوعِ خاص، مثل موضوع «هدايت» يا «كرامت» يا «ولايت» چه مسائلي را طرح فرموده است و اينجاست كه در تفسير موضوعي قرآن بايد با تعمق بيشتري وارد قرآن شد و حوصله زيادي را بكار برد.

 


[1] - سوره‌ی محمدf، آيه‌ی 24.

[2] - سوره‌ی ص، آيه‌ی 29.

[3] - علم الهدي خراساني‏، نهج الخطابة-سخنان پيامبر f و اميرالمؤمنينu ‏ج‏1، ص 40.

[4] - سوره‌ی نساء، آيه‌ی 174.

[5] - سوره‌ی نحل، آيه‌ی 89.

[6] - نهج‌البلاغه، خطبه‌ی 133.

فهرست

 

مقدمه. 5

كرامت در قرآن.. 7

كرامت؛ محور تعليم و تربيت الهي.. 8

نقش نزول فرشته‌گان.. 10

دنيا يعني اعتبارات موهوم. 10

كرامت و فطرت... 11

علومي كه ابتدا انسان فاقد آنها است... 12

تقوا؛ محور كرامت... 13

تفكر قاروني.. 14

تَشَبُّه به صفت ملائكه. 15

برنامه‏اي براي كريم شدن.. 16

تقوا؛ اساس معرفت... 17

شيوه‌ی كريمان.. 19

تقواي بي‌حدّ.. 20

كرامت و روح الهي.. 23

كرامت؛ عامل لقاء الهي.. 24

خاصيت تقوا 25

برهان بر وصول تقوا و متقي، به خدا 27

فرقان محصول تقوي‏.. 28

كيفر بي‌تقوايان.. 29

علم و معرفت نتيجه تقوا: 31

تقوا؛ وسيله است... 33

بهشت؛ نتيجه‌ی ديگر تقوا 33

كرامت فرزندان آدم. 35

مقام انسانيت؛ اكتسابي است... 37

دين، فطرت، كرامت... 38

عدم تساوی جوهر انسان نسبت به عبادت و معصيت... 40

عبادت؛ هدف متوسط... 41

جامعيت انسان.. 42

جهل و غفلت، دو عامل دوري از كرامت... 44

علت خلود. 46

پاداش مُكرمين.. 47

كرامت با رنج و كراهت به‌دست می‌آيد.. 47

كرامت در سخنان اميرالمؤمنينu‏.... 49

معرفت و عمل صالح، اساس تقوا 50

موانع كرامت... 51

كرامت در سخنان اميرالمؤمنينu.... 51

تقوايِ عملي.. 53

اَتْقي كيست؟. 56

معرفت؛ راهنماي عمل.. 56

فرق معرفت حصولي و حضوري.. 57

عدل يا كرامت؟. 59

انسان كريم؛ مظهر خداي كريم.. 60


تعداد بازدید : 1385
خرید و دانلود | 2,000 تومان
گزارش تخلف به پلیس سایت
مطالب مرتبط

9